Inför resan

Go Slow – lika delar unika äventyr som noggrann planering

Varje resa med Go Slow Travel är ett unikt arrangemang där olika beståndsdelar noga har utvalts och komponerats till en helhetsupplevelse.
Här har vi samlat information som kan vara till hjälp när du planerar att resa med oss. Har du ytterligare frågor besvarar vi dem via e-mail eller på 08-717 90 70.

Anmälning/avbokning

ANMÄLNINGSAVGIFT

Anmälningsavgiften är en delbetalning av din resa. Om denna inte är oss tillhanda inom angiven tid så avbokas resan automatiskt.

Bekräftelse. Om du beställer din resa mer än 40 dagar före avresan får du först en bekräftelse med specifikation på vad som bokats. Kontrollera denna noga, så att eventuella fel- eller oklarheter kan redas ut. Det är viktigt att stavningen av ditt namn på resebeviset/biljetten överensstämmer med passet.

AVBOKNING

Avbokning av resan måste göras så snart hinder uppkommer. Om du inte avbeställer din resa eller inte kommer i tid till avreseflygplatsen, sker ingen återbetalning av resans pris.

AVBESTÄLLNINGSKYDD/RESEFÖRSÄKRING

I samband med att du köper din resa är det alltid bra att teckna en avbeställningsförsäkring så att du har möjlighet att få dina pengar tillbaka om något oförutsett händer som hindrar dig från att resa. Försäkringen tecknas och betalas i samband med anmälningsavgiften.

Resenären är skyldig att ha egen reseförsäkring som ger fullgott skydd under resan. Kontrollera med din hemförsäkring att du har en extra reseförsäkring eller beställ en reseförsäkring.

Praktiska råd

FLYGBILJETT

En flygbiljett är en personlig värdehandling. Därför är det viktigt att ditt namn på flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Du kan nekas ombordstigning/inresa i ett land om inte uppgifterna stämmer.
Numera används endast elektroniska biljetter vid reguljärflyg. Du får ett dokument i A4-format där din resrutt anges. Detta fungerar som biljett och är en personlig resehandling. Dokumentet som är märkt ”Electronic ticket” skickas till dig cirka 10 dagar innan din avresa. Om inte biljetten har kommit 5 arbetsdagar före avresan, är det viktigt att du kontaktar oss. Kontrollera biljetten noga och kontakta oss om något inte stämmer.

PASS

Sedan tull- och polissamarbetet inom ramen för Schengenavtalet inletts gäller följande passregler: Vid in- och utresa i land som ingår i Schengensamarbetet sker ofta ID-kontroll i samband med incheckningen. Däremot sker ingen passkontroll från polisens sida. Dock måste du i många länder kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap vid incheckning på hotell eller på begäran av polis eller annan myndighet. Pass är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen. Vi rekommenderar därför att du alltid tar med ditt pass.
För resor till de flesta länder krävs att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum. Kontrollera att ditt pass är giltigt inför resan. Beställ nytt pass i god tid. Observera att ett pass, för att vara giltigt, inte får ha några skador.

VALUTAVÄXLING

Du bör redan före avresan ha försett dig med en handkassa av landets valuta. På så vis slipper du att åka till bank eller bankomat vid ankomsten. Vi rekommenderar att du tar med ett betal- eller kreditkort. American Express, VISA och Master Card gäller numera på de flesta hotell, restauranger och välrenommerade butiker.

DRICKS

I våra rundresor med reseledare har vi inkluderat viss gemensam dricks till chaufför och eventuella bagagebärare. Vår reseledare kan ge dig råd beträffande övrig dricks till serveringspersonal, men observera att detta är frivilligt och ett tecken på uppskattning.

KARTOR OCH LITTERATUR

Det är alltid trevligare att resa om man förberett sig något genom att läsa om det land eller länder som skall besökas. Varje bokhandel kan numera erbjuda en uppsjö av reselitteratur, guideböcker samt mat och vinböcker. Turistbyråerna har ofta broschyrmaterial över sina länder och ibland stadskartor. Kontakta gärna i förväg aktuellt lands turistbyrå. Du kan även finna information på Internet:
Italienska Statens Turistbyrå
 Tel 08-667 99 30. http://www.italiantouristoffice.se/sv/index.html
Franska Turistbyrån
 Tel 08-566 112 00. http://se.franceguide.com/
Spanska Ambassadens Informationsbyrå
 Tel 08-611 19 92.
 http://www.spain.info/sv/

Ankomst och avresa

På hotell gäller incheckning oftast efter kl.14.00 och utcheckning mellan kl.10.00-12.00.

BUSSAR

Ibland är inte bussarna lika tystgående och välutrustade som i Sverige men vi använder oss av välrenommerade bussbolag. Det finns inte möjlighet att reservera en plats i bussen på grund av åksjuka eller dylikt. Alla transporter är rökfria.

CYKELRESA

Beroende på säsong kan varm jacka och långbyxor kan behövas. I juni-augusti behövs solskyddsfaktor och eventuellt insektsspray. Om du inte suttit på cykel på länge så ta gärna några turer på 20–30 km före avresan, gärna med mountainbike. Notera att dessa cyklar bara har handbroms. Dagsetapper varierar men ligger mellan 25 – 65 km per dag. Badkläder och egen handduk kan komma till användning på vissa av resorna.
Bagaget transporteras separat.
En liten ryggsäck, cykelbyxor och handskar kan vara bra att ha men är inte obligatoriskt. Ta gärna med egen cykelhjälm då den kan kännas bekvämare än den du får låna på plats. Vid ostadigt väder kan en regn- eller vindjacka komma väl till pass.

Speciella krav/önskemål

ÖNSKEMÅL

Önskemål av olika slag kan framställas vid bokningstillfället. Dessa markeras på resebeviset. Dock måste du ta det för vad det är, ett önskemål och inte någon garanti. Om det vid bokningstillfället lämnas garanti för viss prestation måste denna skrivas in på biljetten, så att det tydligt framgår att det rör sig om en garanterad prestation.

FUNKTIONSHINDER

Har du funktionshinder är du skyldig att meddela detta vid inbokningstillfället. Vi kan då tillsammans komma fram till om resan är lämplig för dig. Du färdas i grupp tillsammans med andra resedeltagare och följer ett på förhand fastställt program. Det finns ingen möjlighet att reservera speciell plats på buss eller flyg på grund av handikapp. Resorna är inte anpassade för personer med rörelsehinder och du kan inte begära att reseledaren skall stå till tjänst med att bära bagage, utföra lyft vid av och påstigning i bussen och liknande. I programmet finns tid för egna upplevelser. Du måste därför vara så pass självständig att du klarar av att vistas på egen hand på en främmande ort.

SPECIALDIET

Har du krav/önskemål om speciell diet under rundresan måste du, för att detta skall beaktas, meddela detta vid inbokningen. Go Slow Travel informerar berörda hotell/restauranger, men påtar sig i övrigt inget ansvar för sådana måltiders sammansättning.

BARNRABATT

Barnrabatter för barn t o m 11 år kan beviljas under förutsättning att inkvartering sker i extrabädd. Barn som är fyllda 12 år samt vuxna kan i en begränsad omfattning också få rabatt vid inkvartering i trebäddsrum där förhållandena så medger. Prisavdragets storlek framgår av pristablån för den aktuella resan.

FÖRBEHÅLL

Inkvartering, tidtabeller, aktiviteter såsom teater eller konsert och annat innehåll kan på grund av olika omständigheter ändras. Får vi kännedom om detta innan avresa meddelas resenärerna. Go Slow Travel bokar flygbiljetter med reguljära flygbolag och tar inget ansvar för deras tjänster.

Allmänt om resegaranti

INFORMATION

Vid köp av en paketresa gäller resegarantilagen. Det innebär att om resan blir avbruten eller inställd utbetalas ersättning ur resegarantin. En paketresa är ett arrangemang, som består av en transport tillsammans med inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst, t ex hyra av båt eller inträde till en nöjesanläggning, om resan varar i mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning.
Resan skall säljas till ett helhetspris eller till skilda priser, som är knutna till varandra. Resegarantilagen omfattar även resor, som bara består av transport, sk stolsförsäljning. Förutsättningen är då att resan säljs av en paketresearrangör och att resenären åker med samma transport och till samma resmål, som arrangörens övriga paketresenärer. Vid köp av endast inkvartering gäller inte lagen. Ansökan om ersättning skall ha inkommit till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd eller avbrutits. Ring Kammarkollegiet för mer information tel 08-700 08 00.